Cum am obtinut #certificareaPMP – 36 „Explicații coerente și argumentate!” #pmpexamprep #iliedragan #metodaRita

In cele din urma am reusit sa scriu acum cate ceva despre experienta mea cu Edu-differentiate yourself, cu PMP si toate cele! Ideea certificarii PMP e ceva mai veche. In 2010 am facut la firma, intr-o grupa cu alti 9 colegi, un curs de 10 module (10 luni) de pregatire in domeniul project managementului, si practic, inca de la finalizarea acelor module, m-am gandit la certificare. Dar, lucrurile au continuat cu daily business, agitatie si aproape am si uitat de aceasta certificare. Apoi, din nou, prin 2013-2014, cand eram detasata la Iasi pe un proiect de 10 luni, am reinceput sa invat pentru certificarea PMP, dar, la fel, am lasat problemele zilnice ale acelui proiect sa ma distraga de la aceasta activitate, si dupa cateva capitole am renuntat.
    …
    In primavara anului 2017, am luat decizia clara, ca e momentul sa incep in mod serios sa invat pentru examen. Prin urmare, in timp ce copilul se joca in curte, singurel sau cu mama, am inceput sa citesc serios, din PMBook. La inceput, nu reuseam sa citesc mai mut de 3-4 pagini pe zi, apoi mi-am facut un oarecare plan, pe capitole si cate un numar de zile alocat fiecarui capitol. Problema principala cu PMBook-ul, a fost ca mi se parea prea teoretica. Citeam, dar uneori constatam ca, dupa 5-6 pagini citite, nu retineam multe informatii, si cumva am intrat in panica. Atunci a fost momentul in care am inceput sa caut iar, pe internet, provideri de cursuri de pregatire pentru certificre. Teoretic, cred ca inca mai erau eligibile cursurile din 2010, si nici financiar nu stateam prea bine, dar practic, simteam ca am nevoie sa dezbat cu cineva cele citite in PMBook. Aveam impresia clara ca genul asta de cursuri de pregatire in vederea examinarii, imi este din ce in ce mai necesar, daca intentionam sa imi obtin certificarea pana la intoarcerea la serviciu, adica in toamna.
Asa ca, pe la jumatatea lunii iunie, am plecat o saptamana in concediu, iar la intoarcerea, am inceput sa caut in mod serios cursuri, in ideea clara de a le urma. In acest fel, v-am gasit pe voi, edu-differentiate yourself – va mai vazusem si in alte ocazii, dar nu eram inca foarte decisa :)- si cand am vazut ca inca mai sunt locuri pentru ultima sesiune de cursuri PMP din vara, am trimis imediat cererea de inscriere.
In felul acesta, s-a intamplat sa ma inscriu si sa primesc materialele de curs, chiar cu putin timp inainte de inceperea cursului. Drept urmare, cand am inceput cursul PMP Exam Prep, eu, evident nu reusisem sa citesc cartea Ritei, fapt pentru care imi era cam rusine fata de ceilalti participanti la curs, pentru ca aveam foarte multe gap-uri. Ma bazam doar pe informatiile citite cu ceva ani in urma, pe experienta practica acumulata  in acesti ultimi ani si pe prima jumatate de PMBook pe care reusisem sa o parcurg pana atunci.
Ce mi-a placut insa la PMP Exam Prep, a fost inca de la inceput abordarea. Metoda propusa de Rita Mulcahy, implica o abordare mult mai practica a notiunilor teoretice de project management, si mult mai usor de inteles si de retinut. Cursul s-a dovedit a fi cu adevarat util, ma bucur foarte mult ca am ales aceasta varianta. Practic, pe masura ce am parcurs fiecare arie am inceput sa inteleg altfel notiunile de baza, iar teoria citita de mine anterior in PMBook, a inceput sa se decodifice in multe puncte. Venind dupa o pauza de activitate „intelectuala sustinuta”, in prima zi am avut emotii ca imi va fi foarte greu sa ma concentrez la curs. Dar, din fericire, modul in care cursul a fost sustinut, si modul in care s-a stabilit interactivitatea intre noi si cu trainerul, au fost de natura sa ma ajute sa ma mobilizez foarte repede.
Nu vreau sa laud pe cineva, dar chiar m-a ajutat dinamica cursului si modul in care Ilie ne-a explicat notiunile pe care nu le intelegeam, sau raspunsurile neclare la unele aplicatii. Si spun asta, inclusiv comparand cursul acesta cu altele si respectiv pe Ilie Dragan cu alti traineri.
Cu ce m-a ajutat in mod concret cursul?
Cu faptul ca a reusit sa faca integrarea notiunilor, integrarea ariilor si proceselor de management, lucru care mie, recunosc ca mi-a fost greu sa-l fac singura, doar citind PMBook-ul.
De asemenea, in timpul cursului am facut aplicatii, asemanatoare celor de la examen, si in mod surprinzator, la unele din ele, multi am dat aceleasi raspunsuri, care erau, de fapt gresite. In acest caz, am beneficiat de cunostintele si metodele prin care Ilie, a reusit sa ne faca sa intelegem de ce raspunsul corect era altul.
Tot la curs, si apoi am avut confirmarea in examen, am aflat ca experienta de lucru e importanta, foarte importanta, dar nu suficienta. Greseam foarte multe intrebari, deoarece nu lucram toti „by the book”, si desi terminam si predam proiectele intr-o situatie „de succes”, nu inseamna ca facem chiar tot ce trebuie pentru a ajunge acolo. Asta inseamna, ca in momentul in care am citit materialele de curs, am inteles ca trebuie sa plec cu o deschidere totala fata de informatia din carte, si doar sa compar ce e scris acolo cu ce faceam in mod curent la job, si sa vad unde erau diferentele. Va recomand tuturor celor care va doriti aceasta certificare, sa aveti mare grija la acest aspect, al diferentei dintre ceea ce stiti din practica si experienta acumulata, si ceea ce cititi in materialele studiate. Asupra acestui aspect insista foarte mult si Rita, a insistat si Ilie in timpul cursului, lucru pentru care ii multumesc, si am constatat si eu pe masura ce am parcurs aplicatiile. „Fun fact” – chiar un coleg din grupa cu care am facut cursurile, care era foarte tanar, ne-a mentionat ca noi ne lasam condusi mai mult de practica acumulata si abia apoi de ceea ce tocmai citisem in curs, motiv pentru care tendinta noastra era sa alegem raspunsul gresit, spre deosebire de el; deci, fiti deschisi sa invatati si sa adoptati lucruri si practici noi!
In mod practic, va confirm ca, buni profesionisti si cu proiecte mari in spate ca si experienta,  nu-si vor obtine niciodata aceasta certificare, atata timp cat nu sunt flexibili si deschisi ideii ca anumite lucruri se pot realiza mai eficient in mod diferit fata de ceea ce au facut pana atunci, si aplicand anumite reguri si template-uri, pe care cartea Ritei le recomanda, si PMI le vrea implementate ca standard. Dar evident, fiecare e liber sa faca ce alege in viata profesionala.
Un alt aspect important, asupra caruia ii multumesc lui Ilie, ca a insistat in cadrul cursului, a fost managementul schimbarii. Citind singura cartea si PMBook-ul, recunosc ca nu sesizasem aceasta importanta, si cu atat mai mult integrarea acestui concept cu restul ariilor de cunoastere. La examen, au fost foarte multe intrebari din aceasta zona a schimbarilor, si e oarecum normal. Aveti mare grija, ca, si aici revin la experienta, nu in toate proiectele si domeniile, se acorda importanta schimbarilor, si cu atat mai mult documentarii schimbarilor. Dinamica proiectelor, face ca de multe ori, schimbarile survenite, indiferent de unde provin, cine le solicita sau din ce motive, sa nu fie corect si complet documentate; daca aparent sunt benefice proiectului sau daca clientul/sponsorul le solicita, ele se implementeaza „din mers” si abia ulterior se analizeaza impactul si consecintele. Exact aici ne-a ajutat Ilie sa intelegem, si exact asta se urmareste: implementarea schimbarilor trebuie sa se produca in urma unei analize corecte, la nivel integrat pe proiect, cu comunicarea catre toti stakeholderii a impactului, cu solicitarea aprobarii acelor schimbari, si nu in ultimul rand cu documentarea completa a acelor schimbari, chiar si in cazul celor care, din motive diverse, au fost implementate fara o documetare corecta. Repet, la examen foarte multe intrebari au fost situationale, din aceasta arie. Si in experienta mea practica, mai ales in ultimii ani, cand in domeniul meu se prefera proiectele de tip „design&build”, vad ca dinamica schimbarilor este foarte mare, iar la final cand se preda proiectul, „castigator la puncte” este cel care a stiut cum sa gestioneze mai bine acest subiect.
Datorita faptului ca am beneficiat de sugestiile primite la curs, pentru care ii multumesc lui Ilie, la examen am obtinut pe zona de „Monitoring&Controlling” rezultat de „over average”; daca il ascultam si mai mult pe Ilie (ceea ce va recomand sa faceti 🙂 ), si pe zona de „Planning” as fi obtinut acelasi rezultat.
    Pentru mine, lucrand in zona de planificare si de management de proiect, de mai bine de 15 ani, mi-a fost util sa studiez tot acest material, pentru a intelege si a invata cum se gestioneaza si urmareste corect si eficient un proiect. Pentru proiectele de mare amploare, fara sa ai o rigoare in modul de urmarire a documentatiei, a resurselor de toate felurile, a costurilor implicate de aceste resurse si de alti factori, a riscurilor, este aproape imposibil sa te descurci. Deci da, recomand tuturor, ca dincolo de exerienta pe care o capata de-a lungul carierei, sa se preocupe si de informarea cu privire la metodologia, metodele, practicile si instrumentele utilizate in mod universal si care si-au dovedit eficienta de-alungul timpului; iar certificarea PMP, in final exact acest scop il are.
    Eu  mi-am „facut cadou” aceasta certificare exact la sfarsitul anului trecut, din prima examinare, si sunt convinsa ca imi va fi foarte utila incepand din acest an, atat la  nivel formal, cat mai ales la nivelul informatiilor pe care le-am invatat sau aprofundat. Iar pentru a fi mai usor sa asimilati aceste informatii, va recomand cu incredere sa apelati la Ilie Dragan ca si trainer, pentru ca va garantez faptul ca stie foarte bine acest domeniu al managementului de proiect, si mai mult decat atat, stie sa-l predea si sa-l explice in mod coerent si argumentat si celor mai dificili cursanti :).
    Mult succes tuturor celor care au ca scop in acest an obtinerea certificarii, mult succes si celor care sunt deja certificati in cariera lor, si mult succes tie Ilie, sa ai parte de multi cursanti care sa va implineasca asteptarile!
Un an nou plin de realizari si de vise mplinite si de altele noi pentru viitor!
Cu drag,
Senior Planning Engineer PMO, Bog’Art