Nevoia de a fi agil – realitate sau fictiune?

Nevoia de a fi agil – realitate sau fictiune?

De ce unde Agile? Tot mai mulți factori de decizie din organizații de orice mărime devin conștienți de faptul că în câțiva ani doar, concurenții lor vor fi companii la care nici nu se gândesc astăzi sau, chiar mai dramatic, companii care nici nu exista astăzi. Schimbarea a fost tot timpul parte din viața noastră. Acum, ca niciodată în istoria umanității, impactul este asupra evoluției noastre este urias; Fie ca vorbim de business sau de viata de zi cu zi. Metodologiile Agile nu sunt neapărat un lucru nou, dar au devenit în ultima vreme soluția cea mai răspândită de a gestiona schimbările care ne afectează tot mai mult. De la startup-uri care vor să schimbe lumea  până la cele mai mari organizatii din lume.  Indiferent de industrie, toti suntem cuprinsi de febra agilitatii.

„Agile sau Disparitie?”

De unde această nevoie? Este ea reala? Clienții sunt tot mai educati, pretențioși și răsfățați. Dacă au o experiență plăcută într-un anume loc, se așteaptă sa fie tratați la fel peste tot. Tehnologia evoluează cu o viteză care aproape nu îți mai lasă loc nici să respiri. Și nici nu prea mai avem opțiunea să ignorăm noile tehnologii pentru că poate fi fatal. Acum, ne intrebam daca businessul se construieste in jurul tehnologiilor noi sau tehnologiile noi in jurul businessurilor. Exemplu Nokia al carui CEO declara intr-o conferinta de final ca „nu am facut nimic gresit” este revelator. Actiunea este la fel de importanta ca inactiunea!

Ce este Agile?

Când sunt întrebați ce anume vor, tot mai mulți clienți răspund că vor un produs de care să fie încântați. Cum traducem această ”încântare” ? Cum construim un produs / serviciu pe care o echipă sa îl poată dezvolta intr-un termen acceptabil pentru client si cu valoare foarte mare pentru acesta? Conteaza doar ce facem sau si cum facem? Cum maximizam valoarea ? Așadar motivele să începem să ne gândim la o abordare agile sunt destule. În ciuda faptului că ceea ce denumim generic ”Agile” are deja o experiență destul de bogată în practica noastră, mulți manageri încă descoperă acest concept. Si il consider greu de înțeles. Uneori, părând imposibil de implementat. Situație evidentă de fiecare dată când ignoram experiența care există pe piață și încercam o implementare pe cont propriu.

Agile si Clientul

Foarte simplu spus, o organizație care este agilă este o organizație care este foarte aproape de clienți. Îi întreabă, îi ascultă, îi înțelege și cel mai important, înțelege că o organizație nu poate înțelege pe deplin valoarea a ceea ce vinde decât dacă vorbește cu proprii clienți. Relatia este atat de apropiata incat pare ca se contopesc si pe perioada proiectului fac parte din aceiasi orgaizatie. Cunostiintele si nevoia clientului sunt lucrul cel mai important, si in jurul lor se construieste produsul, astfel incat pare ca rolurile sunt inversate. Clientul este „exploatat” la maxim pentru cunostiintele lui astfel incat pare ca este „un supplier”!  Cei ce dezvolta produsul sunt cei „in charge” astfel incat par Clienti 🙂 ! O organizație agilă nu face planuri pe termen lung. Pentru că pe termen lung orice se poate întâmpla.

Agile este o capabilitate

Mai rău, multe organizații țin de planul strategic aprobat cu orice preț în ciuda faptului că totul în jur se schimbă si nu inteleg ca nu mai exista repere temporale ci doar repere tehnologice. Planurile strategice, in etapa de elaborare se bazeaza pe asumptii, ipoteze si informatii disponibile la acel moment. In momentul cand o schimbare majora apare in mediu extern sau intern, intregul esafodaj al elaborarii strategiei devine instabil. Este necesară o reactie rapida care sa corecteze planul in noile condiții. Cel mai important lucru pe care o organizație agilă îl face este că își ascultă proprii angajați. Îi încurajează să aibă idei, să le implementeze, sunt alături de ei când greșesc și îi fac să se simtă importanți.

Ce facem?

Partea cea mai interesantă legată de Agile este că a deveni mai agil este o capabilitate care se învață si se antreneaza. Se învață teoria, se pune în practică, se mai greșește pe alocuri dar per total practica de agile se îmbunătățește. Mai țineți minte când ați învățat să mergeți pe bicicletă? E cam la fel! Esti parte din trecut sau viitor? Ia-ti echipa si antreneaza-te pentru Agile, adaptat organizatiei tale!

 

pmi-acp_2ed_book