10 lucruri pe care (poate) nu le știi despre managementul proiectelor!

În ultima perioada am avut ocazia să participăm la foarte multe cursuri desfășurate în cadrul unor companii, private de cele mai multe ori, ale căror simptome erau legate de faptul că „nu merg proiectele!”.  Astfel am hotărât să punem in discuție 10 greșeli strategice, cele mai frecvente in opinia noastră, pe care organizațiile le fac in implementarea proiectelor:

  1. Organizațiile nu știu ce sunt proiectele și drept urmare, nu definesc și identifică corect sarcinile de acest fel, cu impact direct pe modul de gestionare;
  2. Organizațiile nu conștientizează că proiectele se conduc diferit de operațiuni;
  3. Managementul, are cel mai frecvent indicatori de performanță legați de operațiunile repetitive si nu de proiecte, ceea ce face ca intreg focusul să fie pe operatiuni, in defavoarea proiectelor;
  4. Proiectele mari, de obicei se intind pe mai multi ani, ceea ce face ca „ownershipul” să nu existe sau să fie fragmentat;
  5. Nu se ințelege exact rolul pe care proiectele il au in dezvoltarea organizațiilor, și că, de fapt, nu există organizații care nu au proiecte în implementare, ci doar organizații care nu știu că au proiecte în derulare;
  6. În mare parte, organizațiile care recunosc că au proiecte, nu iși dezvoltă și o metodologie proprie adaptată organizației si tipului de proiecte, incercând să implementeze, de cele mai multe ori, folosind proceduri si reguli dezvoltate pentru operațiuni repetitive;
  7. Foarte puține organizații fac audit pe managementul proiectelor, sau atunci când il fac, se limitează doar la livrabil, timp si bani, risipind astfel o sursă viabilă de îmbunatațire a modului în care se dezvoltă și conduc proiectele în respectiva organizație;
  8. Numirea managerilor de proiect se face dupa criterii de tip „cine e disponibil”,  „cine se pricepe cel mai bine la acest domeniu”, „cine e expertul nostru pe așa ceva”, neglijându-se faptul că principalele competențe ale managerului de proiect trebuie să fie capacitatea lui de a integra cerințe și coordona resurse din întreaga organizație;
  9. Inițierea proiectelor este confundată de multe ori cu ceea ce se întâmplă in etapa sau faza de pre-proiect, cu trecere directă în planificare sau mai rău, direct în execuție;
  10. Organizațiile eșuează de cele mai multe ori in alinierea strategică a proiectelor cu operațiunile, astfel încât implementarea unui nou proiect, de cele mai multe ori, dezechilibrează organizația și creează conflicte si tensiuni ce ar putea fi evitate.

Despre alte 10 greșeli strategice în implementarea proiectelor vom reveni în mesajul viitor.

Dacă ceva de mai sus îți sună cunoscut, trimite-l celui/celei care ar trebui să ia măsuri ca data viitoare să se reflecteze mai bine 🙂